Het Nieuwe Nassen

Het Nieuwe Nassen is een lokale beweging van Rotterdamse restaurants, voedselondernemers, natuurinclusieve boeren en brancheorganisaties die samen de voedseltransitie op de kaart zetten.
Het Nieuwe Nassen, een initiatief van BlueCity, zet samen met de Rotterdamse kok Perry de Man, horecaondernemer Pepijn Schmeink en tal van partners gezond, duurzaam en circulair ondernemen op de kaart bij horeca- en foodretail-ondernemers. Met challenges, meet ups en podcasts biedt het Nieuwe Nassen horecaondernemers praktische handvatten om zelf mee aan de slag te gaan.
Jeanette Verdonk van het Nieuwe Nassen: "In Rotterdam zijn zowel kleine restaurants als iconische locaties zoals de Euromast, het Feyenoord-stadion en verschillende Rotterdamse hotels betrokken bij ons initiatief. Dit laat de omvang van ons programma zien. We groeien in impact en organiseren regelmatig bijeenkomsten, zowel voor chefs als horecaondernemers. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen hierop afkomen.’
Challenges
Het nieuwe Nassen ging van start met een challenge, waarbij Rotterdamse horecagelegenheden aan de slag gingen met hun menukaart. Zij maakten een duurzamere, gezondere variant van één gerecht.
Daarna volgde de ‘Verspillingsvrije Challenge’. waarbij met hulp van de slimme voedselmonitor ‘Orbi’, al het weggegooide voedsel wordt gefotografeerd, gewogen en geregistreerd. Het geeft restaurants niet alleen inzicht in het voedsel dat in de prullenbak verdwijnt, maar het brengt ook de milieu-impact in kaart.
Paul Dingjan, chef van Hilton Weena en restaurant JAQ: ‘Wat wij verspilden was bijzonder veel. Wij hebben in zes maanden tijd 1534 kilo minder voedsel weggegooid en hiermee bijna 10.000 euro bespaard. Het durven verminderen, dat is één van de sleutels.’
Bij een andere challenges gaan restaurants aan de slag met lokaal en natuurinclusieve producten. Restaurants worden uitgedaagd om met lokale en natuurvriendelijke producten te koken, zoals gele erwten en Oberkulmer Rotkorn Spelt. Het doel is het bevorderen van een kortere voedselketen door de vraag naar en het gebruik van deze producten te vergroten