Bericht

Webinar 'Grip op reclame in de openbare ruimte' nu terug te kijken

Geplaatst op 26 juni 2025, 12:00 uur
Illustration
logo
City Deal Gezonde en duurzame voedselomgeving

Gemeenten willen steeds vaker reclame weren die niet past bij hun ambities op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Denk aan reclame voor ongezonde voeding, fossiele brandstoffen of fast fashion – beelden die nog volop zichtbaar zijn op bushokjes, billboards en trams. Tijdens het webinar Van billboard tot bushokje: grip op reclame in de openbare ruimte kregen deelnemers inzicht in hoe gemeenten hiermee aan de slag kunnen.

Het goede nieuws: het webinar is nu terug te kijken
Tijdens het webinar namen experts van onder andere het Voedingscentrum, JOGG en de Gemeente Amsterdam deelnemers mee in de juridische en beleidsmatige mogelijkheden om ongewenste reclame uit de openbare ruimte te weren. Aan bod kwamen onder meer het gebruik van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en samenwerkingen met exploitanten van reclameobjecten. Gemeenten deelden bovendien hun praktijkervaringen en gaven tips over hoe je intern draagvlak kunt creëren.

Sprekers waren onder anderen:

  • Sandra Klunder (Voedingscentrum)

  • Rick Postema (JOGG)

  • Ellen Verkooijen (Gemeente Amsterdam)

  • Maud Hulshof (Wethouder, Gemeente Wageningen)

  • Moderator: Patty Scholten (JOGG)

Handvatten en verdieping
Naast inspirerende praktijkvoorbeelden werd aan de deelnemers ook de Kenniskaart Reclame weren toegelicht – een praktisch hulpmiddel om zelf aan de slag te gaan. .

Terugkijken? Dan kan via: 

Bezoek deze pagina om het volledige webinar terug te kijken.

Het webinar werd georganiseerd door City Deal Gezonde en duurzame voedselomgeving, JOGG en het Voedingscentrum.