Bericht

Het RotterBammetje! Een broodje met een missie:

Geplaatst op 9 april 2025, 00:00 uur
Illustration

Het Nieuwe Nassen lanceert het RotterBammetje: een smaakvol, natuurinclusief en lokaal geproduceerd broodje dat met de seizoenen meebeweegt. Chef Perry de Man reikte dinsdag op het Stadhuis van Rotterdam het eerste exemplaar uit aan het College van B&W. Wethouder Faouzi Achbar maakte deze smakelijke inval mogelijk in het kader van de Week van de Gezondheid. 

Na Utrecht en Nijmegen sluit Rotterdam zich als derde regio aan bij het Broodje Natuurlijk-concept van MVO Nederland. Maar zoals het onze havenstad betaamt, doen we het hier net effe anders. In aanvulling op de drie basisprincipes die MVO Nederland hanteert – supersmaakvol, natuurlijk&lokaal en betaalbaar  – gooit Het Nieuwe Nassen daar haar eigen sausje over heen: seizoensgebonden en 100% plantaardig. Het ontwikkelen van de receptuur is in handen van Perry de Man en Pepijn Schmeink, Rotterdamse chefs en ambassadeurs van Het Nieuwe Nassen. Verwacht dus geen standaard broodje kaas of avocado toast, maar krachtige smaken en een naam die je bijblijft. 

RotterBammetje van dit seizoen: ‘Naar de Kroten
Het RotterBammetje verandert met de seizoenen mee – net als de oogst van de boeren. Het eerste broodje, ‘Naar de Kroten’, bestaat uit een boeren  boterham van volkoren graan uit het Buijtenland van Rhoon gebakken door Meesterbakker Uljee), hummus van kroten van Landzicht Biologisch en gele erwten van Klompe Landbouw verwerkt door Lazy Foods, met een pittige jalapeñosaus (van Van Gelder), curried kraut (van Basic Theory) en erwten cress (uit Daphne’s Moestuin). De belangrijkste ingrediënten komen van boeren en producenten uit de regio Rotterdam.

Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief 
Het RotterBammetje is de eerste actie van Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief, waarin BlueCity, Rotterdam de boer op!, Tuin van Holland (Provincie Zuid-Holland), MVO Nederland en diverse boeren en inkopers in regio Zuid-Holland de handen ineenslaan. Het doel? Het structureel vergroten van de vraag naar lokaal en natuurinclusief geteelde gewassen die biodiversiteit en bodemgezondheid versterken.

Rotterdamse horeca het RotterBammetje op de kaart dankzij samenwerking met Lokalist en Bidfood
Rotterdamse iconen Diergaarde Blijdorp, Franciscus Ziekenhuis en Dudok happen als eersten toe en zetten het RotterBammetje op de menukaart.Het RotterBammetje is door horeca en foodservice vanaf 22 april te bestellen via Lokalist. Op korte termijn ook via Bidfood.

Meer informatie en kennismaken?
Kom dan naar een van de gratis bijeenkomsten. Op 14 april organiseert Rotterdam de Boer Op! een online lunchlezingHet RotterBammetje, van 12:00 tot 13:00. Jeanette Verdonk (Het Nieuwe Nassen), Pepijn Schmeink en Robert-Jan Piek bespreken de kansen en uitdagingen van lokaal inkopen in Rotterdam. Op 26 mei vindt de Het Nieuwe Nassen Meet-up XXL plaats in BlueCity, waar Rotterdamse horeca en foodretail nieuwe inzichten opdoen over duurzaam ondernemen en lokaal & natuurinclusief inkopen. Liever gewoon gelijk in gesprek over de mogelijkheden in jouw zaak? Neem dan contact op! 

Illustration
Fotos: Jacqueline Fuijkschot

Afzender

Geplaatst door

Betrokken locaties